Isnin, 21 Mei 2012

Kekeliruan tentang Fadhilat bulan Rejab

29 Jamadil Akhir 1433H

بسم الله الرحمن الرحيم

Salam buat semua... Syukur Alhamdulillah kerana kita masih dipanjangkan umur untuk bertemu bulan Rejab yg dimuliakan Allah s.w.t. Sempena meraikan bulan yg mulia ini, aku ingin berkongsi dengan seluruh umat Islam bahawa sebanarnya terdapat banyak hadith2 palsu yg telah dikaitkan dengan bulan Rejab.. Perkara ini adalah amat membimbangkan kerana kita juga akan turut sama berdosa jika menyebar atau mempercayai hadith2 tersebut.. Moga kita semua dilindungi Allah s.w.t..

 


Di antara hadith-hadith Hadis-hadis Palsu Yang Popular di Bulan Rejab

1. "Sesungguhnya di Syurga ada sungai yang dinamakan ‘Rejab’ airnya lebih putih dari susu dan lebih manis  dari madu, barangsiapa yang puasa satu hari pada bulan Rejab maka Allah akan memberikan minum kepadanya dari air sungai itu.”(Periwayat majhul(periwayat tidak dikenali).Imam adz-Dzahaby berkata: “Mansyur bin Yazid al-Asadiy meriwayatkan darinya, Muhammad al-Mughirah tentang keutamaan bulan Rejab. Mansyur bin Yazid adalah rawi yang tidak dikenal dan khabar (hadits) ini adalah bathil.” (Lihat Mizaanul I’tidal (IV/ 189)

2. "Barang siapa yg berpuasa sehari pada bulan Rejab (ganjarannya) sama dengan puasa sebulan."Periwayat matruk(periwayat suka berdusta).(Kata Imam an-Nasa’i: “Furaat bin as-Saa’ib Matrukul hadits.”)

3. "Rajab bulan Allah, Sya’ban bulanku dan Ramadhan adalah bulan ummatku."Kata Syaikh ash-Shaghani (wafat th. 650 H): Hadits ini maudhu(palsu)

4. "Barang siapa yg berpuasa 3 hari pada bulan Rejab, dituliskan baginya ganjaran puasa satu bulan dan barang siapa yg berpuasa 7 hari pada bulan Rejab maka Allah tutupkan daripadanya 7 pintu-pintu api neraka. Dan barangsiapa yg berpuasa 8 hari pada bulan Rejab maka Allah membuka baginya 8 buah pintu dari pintu-pintu syurga, dan barang siapa yg berpu! ! ! asa separuh dari bulan Rejab maka dia akan di hisab dengan hisab yg mudah."Periwayat matruk.Imam an-Nasa-i berkata: “Dia Matrukul Hadits.” Sedangkan kata Imam al-Bukhari: “Dia dituduh sebagai pendusta.”


Apabila kita baca hadith2 diatas pasti kita akan terpesona dengan ganjaran yg diperolehi tapi MasyaAllah ianya semua palsu.. Alhamdulillah, syukur kerana kita masih diberi kesempatan untuk memohon keampunan pada Allah sekiranya kita telah menyebarkan atau mempercayai hadith-hadith di atas..

Di bawah adalah petikan yg diambil dr seorang hamba Allah...


"Seorang lelaki telah bertanya Rasulullah saw, katanya : Bulan mana kamu perintahkanku berpuasa selepas Ramadan? Maka Rasulullah saw berkata : Jika aku berpuasa selepas Ramadan, maka berpuasalah dibulan Haram, maka sesungguhnya didalamnya dari Taubat Allah swt keatas satu kaum, dan terdapat taubat didalamnya untuk satu kaum yg lain"(Riwayat Ahmad)

// Bulan-bulan haram iaitu Zulkaedah, Zulhijjah, Muharam dan Rejab


\\ Hadis-Hadis Bulan-Bulan Rejab kebanyakkannya adalah Mawdhu' (Palsu). Pendustaan terhadap Rasulullah saw. (Al-Saqr, Al Qardhawi) 


// Tidak ada solat dan zikir khas untuk bulan Rejab (Al-Saqr, Al-Qaradhawi). 


\\ Bulan Rejab seperti bulan-bulan Haram yg lain disunatkan melakukan Puasa sunat dan banyakkan bertaubat. ( Imam Al-Sya'rawi) 


// Berpuasa pada bulan Rejab tidak sepenuhnya dan Sya'ban tidak sepenuh bulan (Al-Qardhawi) 


\\ Rejab tidak mempunyai kelebihan dari bulan-bulan yg lain, kecuali kelebihan sebagai bulan-bulan Haram.(Syed Sabiq) 


// Tidak boleh HANYA berpuasa dibulan Rejab sahaja, dimana 3 bulan-bulan yg Haram yg lain tidak langsung diberi keutamaan melakukan puasa (Mazhab Hanbali- Al-Jaziry)

Wallahualam..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...