Rabu, 25 April 2012

Kalendar Islam v Kalendar Gregorian

02 Jamadil Akhir 1433H

Salam...

pernah tak kowang terfikir sebab ape sume title aku letakkan hari dan tarikh mengikut kalendar Islam? sebabnya slama ni aku slalu melebih lebihkan kalendar Gregorian daripada kalendar Hijri.. kenapa? sebab aku telah dibesarkan dengan mengikut kalendar gregorian.. so skang ni aku nak tukar "mind set" aku supaya mengikut kalendar Islam.. Bukankah aku ini org Islam jadi kenapa aku xnak guna kalendar Islam.. tidak mahukah kita tahu umur kita yg sebenar? macam aku ni.. kalau nak diikutkan tahun gregorian umur aku baru 32 tahun sedangkan hakikat yg sebenar iaitu mengikut kalendar Islam aku dah pun berusia 33 tahun.. dah lame sgt "mind set" kita ni dah dijajah sebenarnya jadi mari kita amik langkah seterusnya iaitu kembali ke asal.. x perlu rase pelik pun sebab kita sebenarnya hendak memperbaiki diri kita sendiri.. okay ini bukan paksaan yer hanya sekadar mengajak.. Aku pun baru jer nak bermula dengan harapan lepas ni tarikh dari kelendar Islam akan muncul dulu dalam fikiran aku sblom tarikh Gregorian nie..

:)

P/s: kalau kowang prasan aku ade letak kalendar islam kat belah kanan page aku ni.. kowang pun boleh download calendar Islam nie kat sini..



2 ulasan:

  1. so aku ni 27 thn ni tp sbnrnye 28 la? erghhh tua nok...huhu.aku kalau bab kalendar islam mmg fail.ssh n igt huhuhu.insaf skjp

    BalasPadam
    Balasan
    1. lebey kurang mcm tu lah.. susah gak nak dok ingatkan bulan2 dlm islam ni sbb masih lom biasa.. huhu jom perbaiki diri..

      Padam

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...