Jumaat, 22 Jun 2012

Doa ketika menghadapi Musibah

02 Syaaban 1433H
بسم الله الرحمن الرحيم
Dengan nama Allah yg maha pemurah lagi maha mengasihani.. Segala puji bg Allah, dapat lagi aku menulis di ruangan ini.. sudah agak lama aku tidak mengemaskini blog nie.. sejak akhir2 ni begitu byk musibah yg aku & suami tempuhi.. Moga dengan segala ujian yg diberikan, Allah akan meningkatkan lagi tahap keimanan & merahmati kami sekeluarga.. insyaAllah.. Hanya kepada Allah aku memohon petunjuk & pertolongan kerana tidak akan terjadi sesuatu itu tanpa izinNya.. Maha suci Allah, yg terbaru ayah mertuaku tetiba ditimpa sakit yg sehingga hari ini genap 5 hari, doktor masih tidak mengetahui apekah penyebab sakitnya itu.. Hanya Allah yg maha mengetahui.. aku anggap perkara ini adalah musibah kerana Allah ingin menguji tahap keimanan hambaNYa.. Ya Allah, hanya kepada Engkau aku berserah..

Berat mata memandang, berat lagi bahu yg memikul. Moga Allah mengampunkan segala dosa ayah mertuaku serta dosa-dosa kami. Ya Allah dengan izinMu, sembuhkan sakit yg sedang ayah mertuaku hadapi ini serta moga dia kembali sehat seperti sediakala. Ameen..


Sesungguhnya tempat yang paling baik kita mengadu ialah kepada Allah SWT. Kita bangun malam, bersolat tahajud. Kemudian menangis dan merintih kepada Allah kerana Dialah sebaik-baik tempat pengaduan. Kita mesti yakin Dia sahaja yang dapat menolong. Oleh itu, apabila ditimpa musibah, sebutlah seperti apa yang Allah firmankan di dalam Al Quran iaitu orang-orang yang ditimpa musibah mengucapkan:

Maksudnya:
(Iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: “Sesungguhnya Kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah Kami kembali.” (Al Baqarah 02:156)

Nabi juga berpesan jika ditimpa musibah, supaya ditambahkan pula dengan doa:
HR. Abu Dawud 3/190, dan lihat Shahihul Jami’



“Innaa lillaahi wa innaa ilaihi raaji’uun. Allaahumma’jurni fii musiibatii wa akhliflii khairan minhaa”

Maksudnya :
Sesungguhnya kami milik Allah dan kepadaNya kami akan kembali (pada hari kiamat). Ya Allah! Berilah pahala kepadaku dan gantilah aku dengan lebih baik(dari musibahku).

Doa ini disebut doa istirja’ yang artinya: mengucapkan “Innaa lillaahi wa innaa ilaihi raaji’uun.” Doa ini dibaca ketika kita ditimpa musibah, supaya kita diberi pahala dan pengganti yang lebih baik dari musibah tersebut.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...